Szlovénia Jeruzalem Sibon Wine Spa Resort luxus szálloda medencéje

Őszi kaland Szlovénia mesés tájai, ízei és illatai között

by Kassay Tamás

Ha festői tájakról, gazdag kulturális örökségről és élvezetes gasztronómiáról van szó, Szlovénia olyan rejtett gyöngyszem, amely minden utazót garantáltan elvarázsol. Az utóbbi néhány évben leírhatatlan minőségi fejlődésen ment keresztül a tengerpartokkal és síterepekkel egyaránt rendelkező ékszerdoboz ország, így egészen biztos vagyok benne, hogy nincs az az igény, amit ne tudna kielégíteni. Kisgyermekkoromban jobban rajongtam Olaszországért, ma viszont bármikor szívesen visszatérek Szlovéniába újra és újra, ahogy legutóbb is tettem. Élménybeszámoló következik és kívánom, hogy a kedves Olvasó is megtapasztalja e csodás élményeket!

Akik nyaraláshoz szoktak, rendszeresen keresztülvágtáznak az országon, és észre sem veszik micsoda különleges tájakat és barátságos, történelmi kisvárosokat hagynak ki a nagy sietségben! Első megállónk, Budapestről alig 3 óra autózás után az ország kiemelkedő tökmagolaj gyárának élményközpontja.

OLJARNA KOCBEK: A szlovén tökmagolaj 100 éves hagyományait öregbíti

Első állomásunk tehát az OLJARNA KOCBEK-be, ahol belevetjük magunkat a szlovén tökmagolaj világába. A tulajdonos parádés idegenvezetést és tökmagolaj kóstolót tartott, ami után egyértelmű volt, hogy nem távozhatunk üres kézzel. Na nem azért, mert muszáj lenne bármit vásárolni, hanem azért, mert úgyis képtelenség megállni és bezsákolunk néhány hónapra elegendő tökmagolajból és egyéb finomságokból. Az idegenvezetés során megismerkedtünk a tökmagolaj-előállítás művészetével, és megkóstoljuk ezt a folyékony aranyat. Mindenkinek ajánlom, hogy keresse fel a helyet, így kaphat igazán jó betekintést az ország kultúrájába.

Vezetett túra Mariborban és borkóstoló a Hiša Stare Trte-ben

Ha nagyvárosba érkezik az ember, akkor mindig érdemes megfontolni, hogy egyénileg, vagy esetleg helyi vezetővel fedezzük azt fel. Maribor Szlovénia második legnagyobb városa, ahol már jól jön, ha van segítségünk, de persze enélkül is bátran felfedezhető. Amit mindenképpen ajánlok, az az, hogy a Hiša Stare Trte-be tegyünk látogatást, ami valóságos kuriózum. Csupán egyetlen dolog, hogy Szlovénia legjobb boraiból kóstolhatunk itt tételeket, de az igazi különlegesség az épület falán boldogan élő szőlőtőke, amely Guiness világrekorder, a világ legidősebb, még ma is termő szőlőtőkéje. Óriási becsben tartják, kamerákkal figyelik, ami abszolút érthető.

Nagyjából 50 percnyi autózásra innen, hirtelen olyan, mintha Toszkánában találnánk magunkat, de valójában a magyar, horvát, szlovén hármashatár közelében vagyunk, egy Jeruzalem nevű helyen, amely a legenda szerint onnan kapta a nevét, hogy amikor a a Szentföldre igyekvő keresztes lovagok meglátták a gyönyörű dimbes-dombos tájat, azt gondolták:

megérkeztek a földi paradicsomba.

Szállás és vacsora a SIBON RESORT JERUZALEM-ben

Az éjszakát a SIBON RESORT JERUZALEM-ben töltöttük, amelyről külön részletes cikkben is beszámoltam már, mert megérdemli azt, hogy ne csak néhány sorban mutassam be. Ajánlom mindenki figyelmébe, aki számára fontos a minőség, az élmény és olyan helyet keres, ahová szívesen vissza is térne később. A Sibon Wine & Spa egy nyugodt oázis a festői szőlőültetvények között, csodaszép feszített víztükrű medencével, elegáns vacsora menüsorral.

Utazás a szlovén tengerpartra ősszel is, mert a sós levegő mindig jót tesz!

A Sibon Resortban elfogyasztott kiadós reggeli után a szlovén tengerpart, pontosabban a gyönyörű sétányáról híres Portorož városa felé vettük az irányt. Utunk festői tájakon keresztül vezet, bepillantást nyújtva Szlovénia változatos domborzatába. Meg is állunk pár helyen útközben, nem sietünk sehová. Ez a slow élmény tökéletesen kikapcsol, bekapcsol bennem a kisgyerek, azt mondja: „nem akarok hazamenni, olyan jó itt”.

Ebéd és olivakóstoló LISJAK-ban

Tengerparti kalandozásunk előtt ezúttal nem tökmag, hanem olivaolaj kóstoláson veszünk részt az ultraprofesszionális LISJAK-ban, ahol a különféle ízesítésű olajok mellett azok előállításának rejtelmeibe is betekintést kapunk. Extra élményprogram, hogy a hely tulajdonosai által összegyűjtött old-timer kocsikkal szőlőültetvényeken keresztül elautózhatunk Piran kisvárosába, amelynek főterénél szállhatunk ki és folytathatjuk egy teljesen más környezetben a programunkat.

Városnézés Piranban: gyöngyszem a tengerparton

Piran, a tengerparti ékszer, lenyűgöző építészetével és régies bájával hívogat. Szlovénia Velencéjének is szokták hívni, na nem azért, mert csatornákon lehetne benne gondolázni, hanem mert egykoron velencei stílusban épült házak gazdagítják. Keskeny sikátorai, középkori épületei és kristálytiszta tengerpartjai gyakorlatilag 10 perces sétával váltogatják egymást, mintha teleportálni tudnánk magunkat, úgy válogathatunk kedvünk szerint, hogy éppen milyen élményre vágyunk.

Piran messze földön híres a sójáról, igen, jól olvasod: só. Készítenek sós csokoládést, füstölt sót ételek ízesítéséhez, és nagyon sok mindent. Ezeket pedig érdemes akár saját használatra, akár ajándékba megvásárolni, garantáltan sikere lesz odahaza.

Piranból kényelmes sétával át lehet menni Portoroz-ba, illetve a két város között fekvő Bernardin negyedbe, amelyet az 5 csillagos Grand Hotel Bernardin épülete ural. A már már brutalista építészetbe hajló különleges és hatalmas épület valójában egy zseniális, a környezetére vigyázó alkotás. Egy hatalmas, kopár sziklára, pontosabban a szikla elé és fölé épült, jóformán önhordó szerkezettel, igazán különleges.

A Grand Hotel Bernardien előtt van a szálloda vendégei számára fenntartott strand, valamint napijegy ellenében publikusan is látogatható rész, de nem kell feltétlenül itt lakni ahhoz, hogy élvezhessük a tenger kellemesen langyos vizét, ugyanis közvetlenül a szálloda mellett van a fenti képen látható szabadstrand, ahol bárki megmártózhat. Ajánlom egyébként ezt a partszakaszt, véleményem szerint itt a legtisztább és a legkellemesebb a víz ebben a térségben.

A Grand Hotel Bernardin elegáns luxust kínál, éttermi része a hatalmas belmagasságával bálteremre hajaz. Az ételválaszték széles, bár nem Michelin-csillagos, de nem is kell mindennek annak lennie, inkább a saját vendégkörének igyekszik megfelelni. Az étterem mellett javaslom mindenkinak a tetőteraszon található bár meglátogatását, ide is be lehet menni külsősként!

Lenyűgöző panoráma fogadja a vendégeket a tetőteraszon. Aki feljön ide, természetesen nem engem fog látni, a kép csupán bizonyíték arra, hogy valóban eljöttem megnézni, kipróbálni, így személyes élményeimet osztom meg. Aki olyan szerencsés mint én, az lecsaphat a sarkon lévő asztalra, ahonnan minden irányban beláthatja a környéket.

Termaris wellness központ: megfiatalodás az Adria partján

A Grand Hotel Bernardin és az azonos, SAVA Hotels láncba tartozó 4, valamint 3 csillagos hotelek vendégei egyaránt használhatják a Termaris SPA szolgáltatásait, amelynek leghívogatóbb pontja számomra a tengerre panorámás óriás szauna. Említettem a cikk elején, hogy nem csak nyáron érdemes eljönni ide! A szauna és a teljes wellness zóna tökéletes kikapcsolódást és feltöltődést kínál az év bármely szakában. Lelki szemeim előtt szinte látom magam, ahogy télen visszamegyek és a jó melegben pihenve gyönyörködöm az akkor kissé sötétebb és haragosabb tenger lenyűgöző látványában.

Portorož és Goriška Brda között: A borvidék felfedezése

Utunk egy finom reggelivel folytatódik, mielőtt az UNESCO világörökség részét képező, híres ŠKOCJAN-barlangok felé vesszük az irányt. Ez a föld alatti csodavilág kolosszális kamráival és ősi sziklaalakzataival lenyűgözi az embert, legyen kisgyerek, idős, vagy bármilyen korú. A barlang belső látványa döbbenetesen szép, amelyről fotókat készíteni egyébiránt nem lehet, így én sem tudom megmutatni. Tényleg látni kell!

Ebéd Goriška Brdában – KABAJ, MARICA

Goriška Brdában, amelyet Szlovénia Toszkánájaként ismernek, a KABAJ étteremben, dimbes-dombos szőlőültetvények és bájos falvak ölelésében élvezzük a helyi ételek és a Szlovéniában megszokott, magas szintű gasztronómia élményét.

Kerékpártúra Brdában: A szépség felfedezése

Szlovénia szerintem a világ legfenntarthatóbb desztinációja jelenleg, így utunkban szinte kínálja magát és igazából teljesen kézenfekvő is, hogy kerékpár nyergébe pattanjuk. Brda tájait leginkább bringával érdemes felfedezni, így teszünk mi is. Szőlőültetvényeken, gyümölcsösökön és festői falvakon keresztül tekerhetünk, miközben lélegzetelállító panorámában gyönyörködhetünk. Újra elő jön az érzés: tényleg nincs kedvem hazamenni.

Ljubljana a békés főváros

Ljubljana igazán nyugodt és békés főváros, ami kellemes kontrasztot kínál napjaink nagyvárosaival szemben. Rengeteg a zöld, szépek a fák, a várost átszelő folyó megadja az egésznek az elegáns hangulatát.

A folyó partjának tőszomszédságában találjuk a helyi piacot, ahol kézműves termékeket is találunk a helyi termelők portékái mellett.

Ljubljana várába is érdemes felmenni, ehhez a modern siklót ajánlom. Nyáron kissé meleg van odabenn, de a kilátás kárpótol a 2 perces izzadásért, mindenképp megéri kipróbálni.

Odafenn a Várban van egy kiváló étterem, mit is mondhatnék róla? Michelin-csillag elmond helyettem mindent, abszolút listás hely a Gostilna na Gradu étterem, amely a világ TOP50 étterme közé is befőzte magát!

A fővárosban járva, építészetmániásként nem volt kérdés, hogy a Grand Plaza hotel 5 csillagos egységét ki kell próbálnom. A szálloda szinte teljesen új, szupermodern és kívül-belül igazán dizájnos épületben nyitotta meg szobáit alig 1 éve.

Szlovéniai kalandunk során a hihetetlen színek mellett a tökéletes kontrasztok országát fedeztük fel, Ljubljana pezsgő városi életétől Jeruzalem nyugodt szőlőskertjein át Portorož tengerparti pompájáig.

Szlovénia változatos tájai, a kulináris élvezetek és a szívélyes vendégszeretet olyan úti céllá teszik, amelyet az év bármely szakában érdemes felfedezni.

Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. Elfogadom Bővebben